cultuur is te managen

Beweging van binnenuit

  1. Home
  2. |
  3. Transitie
  4. |
  5. Cultuur is te managen

01 CULTUUR IS TE MANAGEN

Van binnen verbinden, naar buiten presteren

MissionMatters-transitieVoor organisaties die meer adaptief en innovatief willen worden, is cultuurverandering een van de meest uitdagende onderdelen van een transitie. Veel organisaties besteden energie, tijd en geld in het managen van de bovenstroom. Maar hoe state-of-the-art je techniek is en hoe briljant je strategieën ook zijn, het zijn de mensen die verbonden zijn die jouw organisatie werkelijk tot een succes maken.

Betrokkenheid, eigenaarschap, intrinsieke motivatie, gedeelde waarden… wie dit ‘soft’ in de oren klinkt moet zich realiseren dat de belangrijkste redenen van mislukte transities liggen op het menselijke vlak.  

Wij onderkennen dat verandering lastig kan zijn en gaan dit ook niet uit de weg. Door te kijken naar verbindingen tussen medewerkers als belangrijkste energiebron van jouw organisatie. Wakker het vuur aan, voorkom weerstand op veranderingen en blijf relevant voor klanten.

02 RESULTAAT

Een goede bedrijfscultuur maakt je organisatie succesvoller

Het vraagt om leiderschap om een bedrijfscultuur zo op te bouwen dat medewerkers er in geloven en zich met de organisatiemissie verbinden. Een positieve en sterke cultuur trekt ook nieuwe medewerkers aan.

Samen nieuwe doelen bereiken en intrinsiek gemotiveerd zijn, vraagt om een andere manier te werken. Zo zal het management voorgaan. Alleen goed voorbeeld doet in dit geval goed volgen. De invloed op de cultuur vanuit leidinggevende posities is groot. Grip op cultuur ontstaat van binnenuit en start altijd bij de eindverantwoordelijken.

Daarna kan je aan de slag met de teamleiders, de teams en medewerkers. Mission Matters ondersteunt bij dit cultuurvraagstuk met een systemische blik op organisaties.

03 ONZE MANIER VAN WERKEN

Bijna niets werkt zo goed top-down als het goede voorbeeld geven. Mission Matters biedt een krachtig programma om een sterke en positieve bedrijfscultuur te ervaren en managen ter ondersteuning van de strategie.

Cultuur is niet ongrijpbaar. Je gaat duidelijk krijgen ‘zo doen wij het hier (niet)’. Met het transitieprogramma ‘cultuurmanagement’ geven wij je het stuur in handen.

Cultuurmanagement is verbinden op de onderlaag

Samenstelling: Dit programma van Mission Matters richt zich initieel op de leidinggevenden. Wij laten ervaren hoe je als leidinggevende invloed hebt op cultuur. Waar is de cultuur productief, dan wel contraproductief, en wat zijn de mogelijkheden om de gewenste samenwerking en doelen te bereiken? 

Inzet: Als voorbereiding hebben we een uitgebreid intakegesprek met de eindverantwoordelijke over de visie en strategie. We lopen kort rond op de werkvloer, eventueel aangevuld met een paar korte interviews en assesments.

Het programma is extensief met een doorlooptijd van enkele maanden. 

Programma elementen

Bij voorkeur op een inspirerende locatie buiten het kantoor besteden we tijd met elkaar:

  1. We gaan onder meer in op de organisatiegeschiedenis, kernwaarden, rituelen, helden, verhalen en symbolen.
  2. Wij werken samen naar een realistisch beeld van de huidige èn de gewenste cultuur.
  3. Een concreet, teamgebonden plan om de gewenste cultuur neer te zetten en te managen. Praktisch en van binnenuit.

Vanuit ervaring kunnen we zeggen dat het managen van cultuur meer een kwestie is van prioriteit dan van geïnvesteerde tijd.  Wilt u hiermee aan de slag, dan bespreken we gezamenlijk de wensen en mogelijkheden en maken wij een maatwerk voorstel. 

Plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek in om de mogelijkheden te bespreken.

Onderstroom management is een omgeving met elkaar creëren waarin het werk ‘als vanzelf’ goed gaat. Het gaat om het kennen, en maken van de menselijke verbindingen die bovenstroom interactie mogelijk maken. Ze voorkomen dat problemen ontstaan zoals langdradige vergaderingen, besluiteloosheid, ziekteverzuim of passiviteit.

Vitale interactie laat problemen als vanzelf oplossen. Onderstroommanagement stuurt op verbindingen tussen medewerkers, waardoor de beste interactie kan ontstaan, ook conflicten.

Interactie produceert dan niet meer alleen negatieve symptomen, waar je vanaf wilt, maar juist positieve symptomen zoals plezier, succes, gezondheid, creativiteit en moeiteloosheid.

Hierdoor creëer je teams waar leren van en aan elkaar centraal staat, waar iedereen beter wordt van de samenwerking. Waar gewerkt wordt aan resultaat door de goede dingen met elkaar te doen.